• انتشار: 1399/10/25 - 11:11
  • تعداد بازدید: 4290
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان

نشست معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان در مرکز فرهنگی ،رفاهی شماره ۳ فرهنگیان اصفهان برگزار شد.

3904.mp3 نشست رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛دکتر  سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست صمیمی با مدیران مدارس استثنایی استان که در محل مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان شماره سه شهر اصفهان برگزار شد ضمن تاکید بر محوریت آموزش و پرورش در توسعه کشور اظهار داشت: آموزش و پرورش نهاد تحول، مدرسه سازمان تحول، کلاس درس واحد تحول و معلمان کارگزار تحول هستند.
وی در ادامه پیرامون تعلیم و تربیت در حوزه استثنایی بر اساسی مبانی نظری و ارتباط آن با بسته های تحولی به ایراد سخن پرداخت و در خصوص دگرگونی های پیش روی آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت : نگاه ما در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باید علم بنیان و مشارکت محور باشد . بنیان برنامه ریزی در سیستم های اداری باید برمبنای علم و مشارکت باشد و در نظام تعلیم و تربیت این مورد بیشتر اهمیت دارد چرا که آموزش و پرورش نهادی انسان ساز است.
حسینی افزود : آموزش و پرورش بزرگترین مولفه توسعه جامعه را در دست دارد که بر همین اساس رسالت آموزش و پرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است.
وی با اشاره به این موضوع که سرمایه انسانی بیشترین نقش را در توسعه دارد اظهار داشت: سه بنیان نظری که در آموزش و پرورش استثنایی به آن اتکا داریم عبارتند از نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی مبنا و نظریه امتداد. در دنیا بیش از ۷۵ درصد مبنای توسعه جوامع انسان‌ها هستند که بر اساس نظریات موجود این عدد می بایست به ۹۵ درصد ارتقاء پیدا کند.
وی گفت: کشوری توسعه یافته است که از همه منابع انسانی استفاده نماید، در همین راستا زنان ، مردان در شهرها و روستاها و حتی افراد معلول و با نیازهای ویژه جزو منابع انسانی به شمار می روند.

معاون وزیر آموزش و پرورش  تاکید کرد : وقتی توسعه محقق شد ، همه انسانها در طبقات مختلف اجتماع در شهرها و روستاها از مواهب توسعه بهره مند می‌شوند؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز از برکات انقلاب اسلامی است تا این نگاه را محقق نماید.
وی گفت: آن دانش آموزی که نمی‌بیند، این نابینایی یک محدودیت است اما بسیاری از دارایی‌های دیگری در او وجود دارد که اگر به آن پرداخته شود و آن منبع تبدیل به سرمایه انسانی شود معجزه تحقق توسعه توسط همین دانش آموز اتفاق می افتد. انسان های نابینای بزرگی در جوامع مختلف وجود دارند که منشا تحول در جامعه خود شده اند؛ به عنوان مثال خانم الهه قلی فلاح دختر نابینایی که قهرمان اسکی جهان و ملقب به دختر شجاع جهان شد و علی رغم مشکلات متعددی که با آن روبرو بود مسلط به پنج زبان زنده دنیا بود.

حسینی در ادامه با تاکید بر توانمندی‌های مختلف در دانش آموزان استثنایی افزود: در سال گذشته ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی گوی سبقت را از بقیه دانش آموزان ربودند و در بهترین دانشگاه‌ها قبول شدند. وظیفه ماست که دارایی‌های آنها را ببنیم و آنها را بهبود دهیم، تا دیگر نقص‌های آنها دیده نشود. اگر همه ما در سازمان‌ها و خانواده‌ها این نگاه را داشته باشیم بسیاری از تعارضات از بین رفته و مهربانی و رأفت جای آن را گرفته، همدیگر را رشد می دهیم و همگرا می شویم و این موضوع باید در آموزش و پرورش استثنایی بیشتر اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به نظریه امتداد اظهار داشت: توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است و توسعه‌ای که در جامعه محقق می‌شود امتداد ظرفیت های حواس انسان است . بچه های استثنایی در برخی از ظرفیت‌های ارگانیسمیک امتداد نیافته‌اند یا امتدادشان با سهولت امکان پذیر نیست.

وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی باید تلاش‌کند امتداد ظرفیت و حس نداشته دانش‌آموزانی باشد که این وضعیت را دارند و آنها را امتداد دهد. به همین دلیل یکی از اهداف در بسته‌های تحولی فعالیت توان افزایی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش گفت: مدارس استثنایی پنج برابر مدارس عادی هزینه دارند و این به دلیل مشکلاتی است که دانش آموزان در مدارس استثنایی دارند. سرانه فضای آموزشی بر اساس استانداردهای جهانی برای مدارس استثنایی ۲۸ مترمربع برای هر دانش‌آموز پیش بینی شده است.
وی گفت: یکی از اقدامات انجام شده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای رفع کمبود فضای آموزشی در ماه‌های گذشته پیش بینی ۲۱ج مدرسه بود که در طرح « خشت تا بهشت » تا کنون ۱۲۹ مدرسه کلنگ زنی شده است و سهمیه استان اصفهان تعداد ۱۰ مدرسه خواهد بود که در صورت تامین زمین، با مشارکت خیرین ساخت این مدارس را تعهد می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که امسال 55 درصد اعتبار وسایل کارگاهی برای تمام مدارس استثنایی کشور افزایش یافته گفت : آموزش و پرورش استاندارد به پنج مولفه فضا ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، مالی و فرآیندها نیاز دارد؛

وی افزود:  با رصدهای انجام شده مشخص شد که تعداد ۱۲ هزار نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش استثنایی در سطح کشور کسری نیرو وجود دارد که در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استثنایی طبق اولین مصوبه ای که گرفته شد مقرر شد این نیرو به مجموعه آموزش و پرورش اضافه شود و سالیانه ۱۰ درصد از نیروی انسانی که جذب آموزش و پرورش کشور می‌شود به این حوزه اختصاص یابند.
سیدجواد حسینی در ادامه به اهمیت فعالیت های مراکز مشکلات ویژه یادگیری پرداخت و گفت : ما معتقدیم که باید رویکرد انفعالی نسبت به مشکلات ویژه یادگیری را به رویکرد فعال تغییر دهیم. بر همین اساس باید از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با آزمون‌های روا و پایا استفاده نماییم.
وی در ادامه با تاکید اینکه تخصصی ترین نهاد آموزش و پرورش، آموزش وپرورش استثنایی است؛ به لزوم وجود مربیان حرفه ای مداخله کننده در مدارس اشاره نمود و اظهار داشت: اگر در مدرسه نشانگان مشکلات ویژه یادگیری مشاهده شد باید توسط معلمان توانمند آموزش دیده مداخله صورت گیرد و مراکز مشکلات ویژه یادگیری به عنوان پشتیبان وارد عمل شوند. پدرها و مادرها نیز باید به درجاتی از توانمندی برسند تا در صورت مشاهده برخی ویژگی‌های خاص شناخت لازم در خصوص مواجهه با مشکلات ویژه یادگیری را داشته باشند؛ همچنین بسیاری از معلمان ما در مدارس عادی اگر آموزش های لازم را ببینند که با نوع جریان یاددهی یادگیری مشکلی ایجاد نکنند پیشگیری لازم انجام شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3904
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید